Sunday 22 January 2017

U Are So Friendly

Teks: Fauziah Zainudin

Sebagai penjual dalam talian, kita perlu bijak menyusun ayat dan menaipnya dengan betul.  Pelanggan yang membaca setiap hari, tidak sama.  Ada yang membaca dengan nada rendah, ada juga yang membaca dengan nada tinggi setiap baris ayat kita.  Pelanggan sentiasa betul, walaupun kadang kala dapat yang sangat merimaskan.  Sabar dan tawakkal.

Pengalaman saya melayan pelanggan dalam talian, Alhamdulillah, sangat menyenangkan.  Mudah di sapa, mudah bertanya, mudah untuk memberi penerangan tentang produk.

Sebulan yang lepas, saya melayan seorang pelanggan barangan permainan kanak-kanak.  Beliau seorang guru Pra sekolah.  Guru berbangsa India itu, tinggal di pedalaman Sabah.  Beliau sangat ramah dan mudah dilayan segala pertanyaannya.  Beliau membeli mainan berkonsepkan pendidikan untuk anak-anak muridnya.

Sambil itu, kebiasaannya saya akan beramah mesra dengan pelanggan, supaya lebih mudah dapatkan maklumat apa yang ingin dicari oleh mereka.  Pelanggan ini mungkin rasa janggal, tapi akhirnya dia dengan senang hati membeli beberapa permainanan pendidikan yang saya jual.  Katanya, dia tak pernah jumpa lagi penjual online yang ramah.  Saya penjual pertama yang ditemuinya.  Wah, rasa gembira pula dipuji.  Apapun, berbudi bahasa itu amalan kita masyarakat melayu.

Yang Kurik itu Kundi,
Yang Merah itu Saga,
Yang Baik itu Budi,
Yang Indah itu Bahasa.

Salam jumpa lagi..

~fauziahzainudin~

No comments:

Post a Comment