Tuesday 14 March 2017

Rezeki Ada Dimana-Manaa

Teks: Fauziah Zainudin
Foto: Google

Allah dah janji, rezeki bukan dalam bentuk wang dan harta semata-mata.  Sihat itu rezeki.  Anak-anak itu rezeki.

Pagi ini, hajat di hati mahu belanja kawan.
"As Salam kak, Bz ke?" Saya memulakan wassap.

"Kat rumah mak, mandikan mak" balasnya.

Allahu, saya terlupa, Kakak ini akan memandikan emaknya setiap hari.  Beliau mengusahakan sebuah tadika.  Tidak pernah lalai berbakti kepada ibunya.  Semoga Allah memberi ganjaran terhebat buatnya.

Eh, sambung semula.

"Kak, jom ngeteh", saya sambung perbualan di wassap selepas beliau selesai menyiapkan ibunya.

Kami berjanji temu di sebuah kedai makan.  Sejak meletakkan jawatan sebagai guru tadika, baru kini kami bersarapan bersama-sama.  Hajat memang nak belanja.

Kami masing-masing memesan makanan.  Beliau memilih mee rebus, saya juga ikut sama memesan mee rebus tapi ditambah dengan soto untuk pahlawan kecil.  Kami sama-sama penggemar nescafe, jadi tentunya 'Nes Tarik' yang kami pesan.

Sampai sahaja pesanan, kami menikmati sambil berbual.  Macam lama tak jumpa.  Beliaulah teman ngeteh saya.

Duduk di meja hadapan kami adalah pasangan suami isteri yang memang saya kenal rapat.  Kenalan baik suami adalah kenalan baik saya juga.  Kami saling bersalaman dan bertanya khabar.  Beliau suami isteri memang baik dan peramah.  Satu daerah Pontian boleh kenal mereka.  Jangan tak percaya ok.

Sambil suap pahlawan kecil, sambil suap mulut sendiri, sambil itu juga kami berbuDDal.  Tentang kerja, anak-anak tadika dan keluarga.

"Dik, kira.." saya memanggil adik waiter yang kebetulan sedang memulangkan wang baki abang dan kakak di hadapan saya tadi.

"Dah bayar kak" adik itu menjawab sambil memandang pasangan suami isteri tersebut.

Sambil tersengih saya ucapkan terima kasih kepada mereka berdua.
"Terima kasih kak, bang, moga murah rezeki"

Kakak yang baik hati tersenyum dan mengangguk.  Kemudian mereka berlalu pulang.  Kami juga .
pulang selepas itu.

Alhamdulillah.  Rezeki kami.  Niat nak belanja orang lain, alih-alih orang lain yang belanja kami.

Jadi, akan ada sesi belanja lain pada waktu yang lain pula.  Hehe..Assalamualaikum
Image result for Nescafe tarik

~fauziahzainudin~

No comments:

Post a Comment