Monday 20 February 2017

Whiteboard Sticker





Teks: Fauziah Zainudin
Foto: Koleksi Peribadi

"Aduh, habislah mama di marahi ayah, kenapa abang conteng kereta ayah?, macam mana mama nak hilangkan ni?".

"Masya Allah, ayah baru cat dinding tu, sebelum ni abang juga yang conteng, conteng lah buku yang ayah dah belikan tu, jangan conteng dinding".

Biasakah kita dengan situasi tersebut? Tepuk tangan, jawab sendiri.  Hehe.

Sangat biasa anak-anak menconteng di dinding.  Itu tandanya anak ingin berkarya.  Buku terlalu kecil dan sempit padanya.  Mungkin itu yang anak-anak rasakan.  Sangat biasa juga ibu bapa akan marah dengan tindakan anak tersebut.  Ada ibu bapa yang mendenda anak kerana menconteng.  Ada ke? Betul ke ada?

Kata Prof Dr. Rozieta Shaary, "melukis di dinding memberi posisi yang lebih selesa kepada anak, berbanding melukis di kertas, anak-anak perlu meletakkan tangan di bawah".

Mengapa dikatakan selesa? Cuba kita tengok cikgu-cikgu kita dulu, semasa cikgu menulis atau melukis di papan hitam, macam mana gaya tangan mereka?.  Adakah di letak kan dalam kocek seluar? Di pinggang? Di atas papan hitam? Tidak kan.. Jadi kebebasan itu juga yang anak-anak fikirkan.

Dinding itu besar dan luas, anak-anak sukakan ruang yang besar itu.  Tambahan pula dnding putih yang bersih, jadi mereka berimaginasi dengan dinding putih itu.  Kalau ibu bapa tidak mahu anak-anak menconteng dinding, terangkan kepada mereka, "boleh menconteng tapi di buku".  Seandainya anak-anak tetap menconteng di dinding, ibu bapa boleh cuba solusi ini pula.

1. Tampal kan kertas mahjong di satu dinding yang di rasakan sesuai.  Biarkan anak-anak menconteng di atas mahjong tersebut.  Jika sudah penuh gantikan dengan mahjong yang lain pula.  Senang kan.

Alah, penat pulak nak ganti mahjong jer selalu, nak gam lagi, renyah la.  Hmm, ada pula rungutan dari ibu bapa.

Ok, mari cuba tampal "Whitebord Sticker" ini.  Hanya buka, koyak, tampal dan conteng!.  Setelah penuh boleh padam dan guna semula.  Berbaloi kan?  Jika anak-anak sudah muak menconteng, ibu bapa boleh gunakan untuk jadikan sebagai nota, peringatan, tempek resepi, bil bulanan, tulis undi set noxxa ibu juga boleh.  Murah dan mudah.  Hanya RM25 sahaja.  Material pvc yang boleh digunting mengikut keperluan sendiri dan tahan sehingga 2 tahun.  Oh, ya turut disertakan bersama marker.  Tentu anak-anak seronok bila ada ruangan karya nya sendiri.  Ibu bapa tak perlu pening lagi.  Alhmdulillah.

Boleh wassap nombor ini jika ingin mendapatkannya 0137499707 - GeeShoppe

No comments:

Post a Comment