Wednesday 18 January 2017

Gdex Oh Gdex

Teks: Fauziah Zainudin

Sebagai penjual online, rata-rata tahu, Gdex salah sebuah syarikat servis penghantaran.  Nak kata biasa tu, tak, nak kata tak biasa tu, tidak juga.  Bukan semua pelanggan saya gunakan khidmat Gdex. Satu dua pelanggan sahaja.  Kenapa? Oh sebab pelanggan yang minta katanya Pos Laju selalu tak sampai di rumahnya, alih-alih tinggalkan notis sahaja, walhal penghuni ada dalam rumah.  Oh, ok kita terima.

Pengeposan dibuat 10 Jan yang lalu, sehingga 15 Jan masih belum sampai barang ke tangan pelanggan.  Aduh, saya pula lupa memberikan tracking number kepada pelanggan.  Apabila pelanggan yang mula mesej peribadi "barang akak tak sampai lagi, dah pos ke belum ye?".  Masa tu macam ada batu terhempap di muka.  Kakak ini pelanggan saya yang paling mudah memesan dan membayar, tak perlu "diskaun takde ke?".  Selain itu, beliau sangat merendah diri.  Saya berkenalan dengannya kerana kawannya yang lain.  Saya mencuba mendekatkan diri dengan aktiviti Amal.  Program Sehelai Baju yang memperkenalkan kami.

Jadi, terasa malu bila pelanggan tidak banyak masalah, tiba-tiba penjual yang bermasalah.  Saya memohon maaf atas kecuaian tidak memberikan tracking number.  Kebiasaannya, penghantaran melalui Gdex memakan masa 1 hari sahaja.  Tidak pernah jadi begini.  Saya menelefon Pusat Khidmat Pelanggan, namun hampa.  Tiada yang menjawab panggilan.  Cuba lagi. Tengah hari cuba lagi.  Petang cuba lagi.  Semuanya tiada jawapan.  Pasrah.

Mungkin bukan rezeki saya, esoknya saya mesej peribadi pelanggan, saya katakan andai pesanan tidak diterima dalam masa 24 jam itu, saya gantikan yang baru nanti.  Pelanggan tidak marah, menerima kata putus saya, malah turut memesan barangan lain pula untuk dipos bersama.  Allah, malu sangat rasanya saya.  Benar-benar malu.

Tepat 1:07 minit tengah hari, pelanggan pula menghantar mesej peribadi kepada saya.  "Wytie dah sampai".  Alhamdulillah, syukur.  Lega sangat.  Wytie tu bukan nama orang tapi antara produk Aromaterapi yang saya jual.  Barulah boleh senyum.  Penghantaran pesanan yang baru akan dijadualkan jumaat pula.

Gdex oh Gdex, saya faham lambakan barang menjadikan pekerjanya terpaksa bekerja lebih untuk memberi kepuasan kepada pelanggan.  Namun, telah ditulis nombor telefon pelanggan bagi membolehkan mana-mana pihak courier service menelefon pelanggan andai kata pelanggan tiada di rumah waktu itu.  Ini juga pengajaran buat saya, sila maklumkan pelanggan sebaik sahaja barang pesanan beralih tangan ke tangan pekerja servis penghantaran.  Baik, InshaaAllah.



~fauziahzainudin~

No comments:

Post a Comment