Saturday 28 January 2017

Asrama 90an

Teks: Fauziah Zainudin

Dalam hidup, pengalaman adalah guru.  Mengajar untuk hidup lebih tabah, lebih rajin, lebih berusaha dan macam-macam lagi.  Kenapa ye? Kerana asalnya, kita tidak tahu, tetapi melalui pengalaman tadi kita jadi tahu dan mahu lebih tahu.

Setiap insan melalui pengalaman yang menggembirakan atau menyedihkan.  Pastinya, yang menggembirakan itu, selalu di kenang.  Namun, pengalaman menyedihkan itu, tidak sepatutnya terus dibuang, mungkin ada sisi pengalaman sedih itu yang menjadikan kita lebih kuat dan tabah.

Pengalaman saya pertama kali masuk asrama memang menggembirakan.  Orang kata duduk asrama, orang bijak-bijak, orang pandai-pandai.  Oh, tidak semestinya.  Saat pertama kali dapat menduduki asrama, hati berdebar antara suka dan risau.  Suka sebab tak payah naik bas, pagi-pagi kena bangun awal.  Asrama dan sekolah, tak sampai 1km, jadi mudahkan.  Risau, tak tahu dapat ke duduk sebilik dengan kawan baik?.  Yelah, ramaikan yang tinggal di asrama.

Rupanya, kerisauan menjadi nyata, saya tidak dapat sebilik atau sedorm dengan kawan baik.  Tiada seorang pun kawan baik dalam dorm tersebut.  Ada seorang rakan sekelas saya dalam dorm, tapi saya kurang baik dengan dia.  Allah, macam mana? Rupanya Allah letak saya sebilik dengan yang saya kurang baik supaya saya mendapat ramai kawan.  Ye, saya jadi selesa dengannya.  Setiap pagi bersama ke surau.

Zaman 90an dahulu, sangat popular dengan sesi "ragging".  Di tukar sedikit namanya "suai kenal".  Namun, semasa kejadian, sangat berbekas di hati ini.  Malu, geram dan marah bersatu.  Di suruh kita si junior menembak nyamuk di bawah katil, pastikan ada bunyi tembakan.  Allah saja yang tahu, bila perilaku kita di jadikan tontonan.  Mujur di zaman itu, tiada telefon bimbit yang boleh merakam peristiwa bersejarah, kalau tidak, hmm viral la kan.

Apa pun, setelah bertahun berlalu, pengalaman itu jadi ingatan.  Boleh ketawa sendiri dibuatnya.  Kepada mereka si senior saya sudah hapuskan kemarahan itu.  Saya anggap is satu gurauan antara adik dan kakak.

Kini, asrama dah tiada semua itu, saya kira.  Semoga anak-anak belajar dan tinggal di asrama dengan gembira.

~fauziahzainudin~

No comments:

Post a Comment