Saturday 14 January 2017

Oh! Saya Surirumah

Teks: Fauziah Zainudin
Foto: Koleksi Peribadi

Bila bergelar suri rumah, terasa macam-macam ibu nak buat.  Nak buat sarapan pagi-pagi, nak buat bekal untuk abang Harith.  Nak tanam anak-anak cili, kesum, kari dan pokok lain yang sentiasa digunakan dalam masakan. Mampukah?  InshaaAllah.

Johor dah mula sesi persekolahan pada 1 Jan 2017. Tahniah! Anak-anak yang bersemangat bangun pagi untuk ke sekolah.  Ada yang menangis ke? Itu biasa, normal kata orang.

Rabu, 4 Jan 2017, macam hari-hari sebelumnya, ibu kena siapkan sarapan seawal 5 pagi.  Wah! Rajin kan? Seragam sekolah dan kerja ayah dah siap digosok malam semalam.   Selepas Harith Daniel dan ayah sarapan dan bergerak ke sekolah, jam 6:30 pagi biasanya pahlawan kecil ibu kena tidur semula.  Kalau tak, alamatnya tergendala lah kerja ibu.  Harith Daniel ke sekolah dengan van, jadi dalam perjalanan ayah akan hantar Harith ke tempat menunggu.

Oh, lupa, ibu kena siram anak pokok kari, kunyit dan kesum yang baru menjengah dunia.  Moga hidup subur ye.  Bukan apa, azam tahun baru ibu termasuklah menanam pokok-pokok tersebut.  Jadi tak payah beli lagi lepas ni.

Sejak tak bekerja juga, ibu kena maintain masak lunch.  Walaupun ayah tak balik lunch, tapi kadang-kadang ayah muncul tanpa dijangka.  Jadi lebih baik bersedia. Masaklah dari hati, masak dengan iman kata Chef Ammar.  InshaaAllah

Hari ini juga, hari pertama ibu join Kelas Asas Penulisan Blog.  Sangat teruja dalam debaran.  Apakah yang perlu dilakukan?  Boleh ke ibu menulis? Allah, terangkan hati ini, permudahkan untuk menulis dan mengeluarkan idea untuk tatapan dan manfaat pembaca.  Semoga apa yang dicoretkan memberi nilai tambah kepada pembaca.  Aamiin.

Setiap hari juga, ibu perlu siapkan to-do list.  Dah namanya online seller kan, jadi perlu sentiasa update fanpage (jika ada), update fb, review potential customer dan follow-up pelanggan sedia ada.  Nampak macam kerja ofis pula kan.  Apa pun ini pilihan saya, walaupun nampak susah, tapi seronok.  Dapat sentiasa berada di rumah, semuanya boleh dibuat sendiri.

Menjelang senja, semua dah ada di rumah.  Ok, masa untuk tengok abang Harith mengaji sementara tunggu waktu solat.  Malam, memang tugas ibu tengok homework anak, prepare untuk esok kalau ada order customer dan pastikan pahlawan kecil tidur dengan lena.

Rutin seorang suri rumah, paling awal bangun dan paling akhir tidur.  Demi keluarga, lakukan dengan ikhlas.  InshaaAllah ganjaran yang besar Allah berikan.

Semoga esok, mentari bersinar dengan penuh cahayanya.  Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment