Tuesday 28 March 2017

Shopee MY

Teks: Fauziah Zainudin
Foto: Koleki Peribadi


Shopee MY.
Saya baru mengenali Shopee, itu pun setelah Dist Centre produk Sutra mengajak anak-anak buah mendalami Shopee.  Kenapa?

Shopee antara applikasi yang boleh digunapakai oleh penjual online seperti saya untuk memasarkan produk.  Hmm, baru saya tahu.  Kami di ajar cara mendaftar dan memasukkan produk jualan kami.

Sangat mudah, kerana kita akan dipandu dengan langkah demi langkah sepenuhnya.  Dibantu tau.  Senang kan kalau dibantu.

Senang cerita, di shopee kita akan bina kedai maya kita.  Macam fb page, tapi di shopee keseluruhan jual beli berlaku di dalam kedai kita itu.

Contoh:-

Kedai saya

Produk Jualan Saya

Produk yang Terjual

Produk Dalam Penghantaran

Maaf jika sedikit serabut.  Akan dikemaskini kemudian.

Shopee memudahkan penjual dan pembeli.  Pembeli akan terus membeli berdasarkan apa yang kita paparkan di dalam kedai kita.  Jadi penjual perlu pastikan produk jualan ada dan cukup.  Keterangan tentang produk juga mestilah jelas.

Apa yang bestnya?
Antara yang best, sales masuk tanpa kita sedar.  Eh, ada orang beli, jom kita pos.

Oh, untuk makluman, Shopee akan beri subsidi untuk kos penghantaran.  Jadi, pembeli tak bayar kos pos sepenuhnya, mungkin beberapa RM sahaja bergantung kepada apa yang penjual letak kan.  Shopee akan tanggung separuh kos dan dibayar balik kepada penjual.  Hmm, faham ke faham?  Takpe boleh lihat dan baca di Shopee tentang kos pos ini.

Bayaran jualan kita pula, tidak terus masuk ke akaun, tetapi diletakkan di My Wallet.  Sampai waktu yang ditetapkan Shopee akan transfer ke akaun sebenar kita.  Jadi, duit kita terkumpul.

Ini antara yang boleh saya kongsikan.  Untuk lebih faham silalah download aplikasi Shopee ye.  Baca dan hadamkan, kemudian binalah kedai anda sendiri.

Ok, dahhh.
Selamat Malam😘

~fauziahzainudin~





No comments:

Post a Comment