Sunday 22 January 2017

Saya Sayang Cikgu

Teks: Fauziah Zainudin

Tahun 1985, saya di dalam darjah 1.  Saya masih ingat nama guru kelas waktu itu, Cikgu Adnan.  Cikgu Adnan kurus orangnya, tinggi dan berkulit tak hitam tak putih, sawo matang kata orang.  Selalu kemas penampilannya.

Cikgu Adnan, cikgu yang baik, berlemah lembut bila bercakap.  Tapi saya lupa matapelajaran apa yang di ajarnya.  Takpelah ye.  Saya tidak pasti beliau masih hidup atau tidak, memang tidak pernah saya dengar kini cerita tentangnya.

Saya bukan ketegori anak manja, namun bila ke sekolah, saya selalu menangis.  Hehe, rasa sedih tinggalkan mak di rumah.  Selain itu, saya berbeza kelas dengan rakan karib merangkap jiran sebelah rumah.  Lalu saya mesti menangis.

Cikgu Adnan pula akan memujuk saya, menyisir semula rambut saya dan mengelap air mata yang tumpah.  Baik sangat.  Setiap hari begitu, sehingga saya lupa bila saya berhenti menangis.  Saya sayang cikgu, semoga cikgu diberikan ganjaran setimpal atas segala jasa cikgu mendidik anak-anak kampung.

Kenangan zaman kanak-kanak adalah yang paling indah.


~fauziahzainudin~

No comments:

Post a Comment