Wednesday 25 January 2017

Bon Appetite

Teks: Fauziah Zainudin

Saya bukan penunggu setia tv, bukan juga peminat drama-drama tv yang semakin teruk jalan ceritanya.  Tapi tidak dengan drama bersiri ini "Bon Appetite".

Ia bukan drama bersiri melayu, tapi drama bersiri tentang kehidupan masuarakat Jepun, di wilayah mana, saya tak tahu.  Baru beberapa siri saya tonton cerita ini.  Kenapa saya tonton? Kerana saya sukakan jalan ceritanya.  Saya suka menonton rancangan yang memberi nilai moral, menyuruh kita berfikir bukan syok sendiri.

Bon Appetite yang saya tonton untuk beberapa hari ini, dari kefahaman saya mengisahkan tentang keluarga Meiko dan Yutaro berlatar belakangkan zaman perang.  Makanan adalah keperluan dalam hidup, jadi manusia perlukan makanan.  Dalam siri ini, Meiko adalah seorang isteri dan ibu yang sangat suka kepada makanan, bukan suka makan.  Setiap hari dia menyediakan makanana untuk keluarganya.  Dia juga suka menyediakan kudapan atau makanan ringan untuk anak-anak di kawasan rumahnya.

Memang Bon Appetite berkisar tentang makanan.  Namun ia juga berkisar tentang kasih sayang dan kekeluargaan.  Meiko berusaha menjadi ibu yang terbaik.  Sentiasa memberi galakan kepada anak-anaknya.  Bila makanan dicatu Meiko sangat susah hati.  Sehingga dia membeli dari pasaran gelap untuk dapatkan sumber makanan yang terbaik.  Malangnya, usaha Meiko diketahui rakan-rakan dalam perkumpulan wanita, dia di sisih.  Alangkah sedihnya Meiko.

Ah, saya semakin suka menonton siri Jepun ini.  Waktu siaran hanya lah 15 min untuk satu episod.  Biasanya akan bersiaran sebanyak 2 episod.  Kini, ada kerahan tenaga oleh kerajaan Jepun.  Anak-anak Meiko perlu menjadi askar atau bekerja di kilang-kilang membuat senjata.  Meiko sangat sedih.

Berbagai dugaan dan rintangan perlu dilalui oleh Meiko.  Kisahnya seperti kisah hidup di dunia nyata.  Kekuatan seorang wanita.  Kisah ini juga mengingatkan saya pada drama bersiri Oshin suatu ketika dahulu.

Apapun, saya akan tunggu kisah seterusnya dalam Bon Appetite!!

~fauziahzainudin~

No comments:

Post a Comment