Sunday 5 March 2017

Kelas Penulisan dan Blog

Teks: Fauziah Zainudin
Foto: Akademi Bekerja Di Rumah

Akhirnya, berjaya juga menyelesaikan tugasan 44 entri dalam Kelas Online Penulisan dan Blog ini.  Alhamdulillah.

Bukan mudah untuk memulakan sesuatu, namun tanpa langkah pertama, langkah terakhir lebih sukar ditemukan.  Segalanya bermula saat ternampak iklan di fb Cikgu Nor Amalina Rohaizad.  Sudah lama teringin berblog, tapi tiada idea untuk bermula, apatah lagi ilmu berblog, kosong.

Mujur Cikgu Amal jauh nun di sana, kalau di depan mata sah saya di sebat rotan panjang, paapp!.  Aduh, orang lain siap 44 entri dalam masa sebulan, kamu Fauziah Zainudin? Ahh, lamanya masa lebih sebulan menjejak dua bulan.  Maafkan saya cikgu.  Masih tiada konsistensi.

Apapun, saya sudah dapat sedikit ilmu dalam penulisan blog.  Jangan malas menulis dan membaca.  Setiap hari mesti menulis sekurang-kurangnya 1 ayat.  Sehari 1 ayat, lama-lama 1 perenggan dan seterusnya 1 entri.  Buku nota jangan lupa ye.

Cikgu Amal banyak membantu saya dari segi teknikal pengurusan blog juga idea-idea penulisan.  Terima kasih cikgu.  Belau sentiasa menggerakkan saya dan memberi tunjuk ajar serta kata-kata semangat.

Terima kasih juga ahli kumpulan Kelas Asas Blog dan Penulisan.  Blog-blog mereka banyak memberi idea dan inspirasi.

Tanpa sedar, dari kelas penulisan ini juga lahirnya silaturrahim.  Berkenalan dengan insan-insan hebat yang menjadikan penulisan satu terapi untuk memajukan diri.  MasyaAllah, sangat hebat.  Mereka ibu-ibu yang bekerja dari rumah.  Terasa kerdilnya diri, namun setiap insan Allah berikan kelebihan yang tersendiri.  InshaAllah saya juga boleh.

Saya perlu kekalkan momentum, perlu menulis setiap hari.  Buang rasa malas yang membelengu diri.  Konsisten, konsisten dan konsisten.

Semoga ibu-ibu lain di luar sana yang masih terfikir-fikir mahu belajar, akan turut serta dan mendapat ilmu berblog dalam Kelas Online Penulisan dan Blog ini.  InshaaAllah.

Terima kasih cikgu.

~fauziahzainudin~

No comments:

Post a Comment