Sunday 29 January 2017

Kelas Online

Teks: Fauziah Zainudin

Baru-baru ini, saya cuba mengikuti satu kelas bisnes online, "Close Sale".  Dengan harga yang mampu milik, saya beranikan diri.  Sebelum ini, saya tak pernah mengikuti mana-mana kelas atau bermentor.

Susah juga memilih mentor yang sesuai.  Ada sahaja yang tidak berkenan di hati.  Difikirkan mentor ini wanita dan pernah saya ikutinya di fb, selain menjual produknya suatu ketika dahulu, jadi saya nekad.

Alhamdulillah, ilmu yang ringkas dan padat.  Memang mudah untuk dihadam.  Senang untuk dipraktikkan.

Memang bukan mudah untuk "close sale" jika tidak kena gaya pelanggan.  Bukan semua pelanggan mudah memilih dan terus membayar.  Banyak soal jawab pelanggan yang perlu di layan.  Apapun, mereka berhak kan.

Pada hemat saya yang sangat tidak ada ilmu bisnes ini, tidak perlu ayat yang bombastik sangat untuk memancing pelanggan.  Boleh sahaja ayat penceritaan yang baik, tapi bukan ada unsur seperti menipu.  Andai kata produk yang dijual baik, niat kita juga baik, InshaaAllah, pelanggan pasti beli.

Bila mana di katakan kita perlu menekan pelanggan dengan ayat yang konon menunjukkan masalah pelanggan berat dan kita mampu bantu, saya rasa akan sangat bersalah kepada pelanggan.  Mana mungkin!

Mungkin ada yang suka membaca ayat yang menikam jiwa, tapi ada juga yang malas membaca ayat panjang, cukup ayat yang ringkas, tepat dan padat.

Jadi, pilihan di tangan saya.

~fauziahzainudin~

No comments:

Post a Comment