Tuesday 17 January 2017

Saya dan Resdung

Teks: Fauziah Zainudin

Eh, pahlawan kecil dah bangun pula.  Takpe biarkan dia main-main sementara dia senyap.  Cukup dia nampak muka ibu, meronda ke dapur ke, ruang tamu ke, ruang tv ke tidak mengapa padanya.

Ok, sebenarnya saya teringin untuk bercerita tentang demam yang melanda.  Asalnya saya memang mengalami resdung.  Boleh dikatakan teruk.  Penghujung 2008, batuk dan selsema yang tidak berhenti selama lebih 3 bulan menjadikan saya risau.  Sudah puas ke klinik, samada panel atau tidak, namun ubat habis, selsema dan batuk datang semula.  Badan jadi lemah seolah-olah nak demam, tapi tak demam.  Kepala selalu sakit dan pernafasan tidak selesa.

Akhirnya, saya di rujuk ke Hospital Pakar Abd Samad, Johor.  Alhamdulillah, doktor yang direkomen oleh doktor panel sangat baik.  Dr. Lee namanya.  Beliau membaca sejarah perubatan yang ada dari doktor panel.  Akhirnya, katanya "sinus"!.  Sinus? Resdung? Ye ke doktor? Wah, tidak percaya pula, tapi tak salah bertanya kan.  Dr. Lee menerangkan segala simptom dan gejala, memang sama dengan yang saya alami.  Katanya lagi, saya perlu di tahan wad untuk pemeriksaan lanjut dan mungkin minor operation juga perlu.  Allah, bedah? Takutnya.  Kalau tak bedah doktor? Degil pula.

Selepas pemeriksaan lanjut dan CT scan, saya dimaklumkan nanah dan darah yang terkumpul telah berkumpul ke bahagian depan kepala, jika ia berkumpul di belakang kepala lebih bahaya mengganggu fungsi otak.  Seteruk itu ke resdung? Bunyi menggerunkan.
Pahlawan kecil saya tersepit celah tempat baju, apalagi teriak la dio.  Aduhai. Sekejap kita iklan.

Ok, settled pahlawan kecil.  Di mana kita?
Hmm, dipendekkan cerita saya perlu ditahan wad dan jalani pembedahan kecil.  Redha, nak baik cepat kan.  Akhirnya, segala nanah dan darah dikeluarkan, doktor siap tunjuk specimen tu kat saya.  Erk..

Tapi, awas walaupun sudah dibuang, sinus boleh menyerang jika tidak menjaga makan dan benda yang kita alah.  Macam saya, hanya alah pada cuaca sejuk dan habuk.  Bila tiba musim hujan macam ni, memang akan standby Theraupetik Oil Sinusitus.  Saya tak gunakan lagi ubat hospital, saya hanya gunakan TO tersebut kerana ia natural bersumber tumbuh-tumbuhan.

Oh, ok.  Cukup sudah, pahlawan kecil menangis lagi kali ini terlanggar tangga.  Sampai jumpa lagi ye😊

~fauziahzainudin~

No comments:

Post a Comment