Wednesday 25 January 2017

Kinetic Sand

Teks: Fauziah Zainudin

Dulu-dulu, saya biasa main pasir kat rumah.  Masa main dengan kawan-kawan lepas balik dari sekolah agama atau semasa hari cuti.  Keseronokan yang tidak dapat diganti dengan apapun.  Seronoknya sampai mak panggil balik, hari dah senja pun tak dengar.  Seronoknya sampai mak dah sampai depan muka, kau main lagi?.  He he, seronok sekali.

Sekarang? Anak-anak main pasir lagi? Nak jugak kasi main pasir sekali sekala, apakan daya, pasir yang tiada.  Ah, kasihan anak-anak zaman sekarang.  Mainan mereka, telefon, iPad, komputer dan segala macam gajet yang tidak membantu motor halus dan kasar mereka.

Bila balik kampung, anak-anak sedikit pun tidak kisah dengan pasir.  Hmm, kalau pun mereka bermain pasir, sekejap lagi ada yang berteriak memanggil.  "Nanti kulit gatal lah, kuman lah, kotor lah" dan macam-macam alasan lagi.  Macam mana anak nak main pasir?

Teknologi berubah, kini wujud Pasir Kinetik yang dihasilkan daripada 98% Pasir dan 2% adalah polimer sintetik buatan manusia yang tidak berbahaya.  Jadi ia sesuai untuk anak-anak terutama 3 tahun dan ke atas.

Bermain dengan Pasir Kinetik ini sangat mudah, seronok dan melekakan.  Jadi anak-anak sudah tidak menghiraukan lagi iPad dan telefon serta mainan komputer.  Selain meningkatkan kreativiti, ia juga membantu pertumbuhan motor halus anak.  Bagaimana? Dengan menggunakan jemari mereka mengepal, membentuk pasir menjadi bentuk yang diingini.  Terdapat juga acuan yang tersedia untuk memudahkan anak-anak.

Dengan pasir ini, ibu-ibu tak perlu gusar bersepah.  Pasir ini melekat antara satu sama lain, jadi ia berkumpul bila di pegang.  Sangat mudah.  Jika basah terkena air, hanya jemur dan keringkan.  Ia tidak merosakkan pasir.

Tiba-tiba, pahlawan kecil ibu bangun.  Orang nak tidur, dia bangun pula.  Aduhai..

~fauziahzainudin~

No comments:

Post a Comment