Saturday 4 February 2017

Klinik Dr Nasir

Teks: Fauziah Zainudin
Foto: Koleksi Peribadi

Seminggu berlalu, selasa lepas saya masih di kampung.  Di takdirkan Allah saya mengalami gegata yang sedikit teruk.  Saya pernah mengalaminya sebelum ini, tapi tidak seteruk pagi selasa itu.  Gatal seluruh badan.  Tergaru-garu.  Macam mana nak memandu pulang ke Pontian?  Ya Allah, permudahkan lah.

Saya ambil keputusan untuk ke klinik terlebih dahulu.  Sudah lama juga ingin ke klinik tersebut, tetapi belum diizinkan Allah.  Dipendekkan cerita, keluarga saya memang selalu ke klinik ini jika diserang demam dan selsema.  Mak pula memang ke klinik ini bagi mendapatkan ubat dan rawatan sakit urat dan lutut.

Klinik Dr Nasir, apa kena mengena dengan bisnes saya? Memang tidak ada, cuma saya ingin melihat, kenapa keluarga saya, jiran dan ramai warga tua di kampung yang gemar ke Klinik Dr. Nasir.

Bila sampai, barisan sudah panjang sepanjang dinding klinik.  Kerusi sudah penuh.  Mujur ada kerusi tambahan, tapi ambil dan susun sendiri.  Dalam hati, "ramainya orang, bila nak siap ni".  Selepas mendaftar saya duduk menunggu.  Melihat pesakit lain, ada warga tua, kanak2, remaja, bangsa india dan Melayu. Macam2 pesakit ada.

Masuk jam 10:20, jam 11:20 baru nama saya dipanggil.  Boleh tahan lamanya.  Di dalam bilik rawatan, barulah dapat saya lihat wajah dan rupa Dr Nasir yang sangat popular itu.  Segak orgnya, berkulit putih cerah, berbadan besar dan tinggi juga.  Mesra orangnya, patutlah ramai yang datang.  Sakit boleh hilang jika dilayan dengan baik.  Dr Nasir bertanya masalah dan sakit.  Selepas diterangkan, beliau tidak terus memberikan ubat, tetapi bercerita pula tentang jenis gegata dan alahan.  Begitu juga dengan cara mengenalpasti jenis alahan.  Sedikit penerangan tentang penyelidikan oleh sekumpulan pelajar perubatan.  Wah, secara tidak langsung, dapat info tambahan.

Patutlah ramai warga tua yang suka ke sana.  Beliau sangat ramah dan baik terhadap pesakit.  Ketika keluar beliau membantu membukakan pintu kerana saya membawa anak kecil.  Alhamdulillah.  Bayaran untuk rawatan dan ubatan juga tidak terlalu mahal, sangat berpatutan.

Apa yang dapat saya lihat di sini, ialah cara kita layan pelanggan memberi impak kepada perniagaan. Pelanggan sukakan yang baik-baik dan elok-elok sahaja.  Walaupun perniagaan yang menawarkan barangan, perkhidmatan semasa pembelian sangat penting bagi menjaga hati pelanggan.  Berniaga bukan untuk sehari dua tetapi untuk jangka masa panjang.  Jika pelanggan suka, tentu pelanggan mengulang datang ke premis perniagaan kita kan.

Ok, saya akan datang lagi ke Klinik Dr Nasir jika ada ahli keluarga yang sakit.  InshaaAllah.  Oh, ya, klinik Dr Nasir juga dikenali dengan nama Klinik Rakyat.😊

~fauziahzainudin~

1 comment: