Thursday 20 April 2017

Booth Jualan

Teks: Fauziah Zainudin

18 April 2017.
Sudah berhabuk nampaknya blog saya, acapkali konsistensi menghilang.  Bila muncul, semuanya separuh jalan.  Aduh, payah sungguh mujahadah melawan nafsu dalam diri.  Doa selalu.

Separuh hari di Stadium Mini Pontian.  Melihat gelagat anak kecil menyertai acara sukan.  Eh, bukan anak saya.  Saya mengikut Persatuan Isteri-Isteri TNB berjualan di situ.

Acara Sukan Tahunan Tadika Agama Johor.  Kebanyakan pengunjung adalah ibu bapa murid.  Tidak terlalu ramai.

Sebelum ini, saya pernah juga membuka booth jualan.  Mungkin masih baru dalam dunia booth jualan, banyak yang saya tidak tahu.  Saya masih mencari ilmu dan tips.

Adat dalam berjualan, ada untung ada rugi.  Ada kala jualan habis, ada ketikanya satu pun tidak terjual.  Perasaan? Pastinya sedih.  Tapi percayalah, dalam tidak disedari Allah berikan sesuatu yang lain ketika itu.  Kita tidak nampak.

Hari ini, hanya sebotol TO Sinusitus berjaya dijual.  Hampa juga, tapi saya hanya menumpang memeriahkan jualan persatuan, tidak mengapalah mungkin ada rezeki yang lain nanti.  Positiflah hati.

Tapi saya berjumpa ramai orang.  Berkenalan dengan kawan baru.  Berjumpa kenalan lama.  Banyak kan perkara lain yang saya dapat.  Alhamdulillah.

Ada juga yang menyimpan hasrat untuk membeli sewaktu hari gaji nanti.  InshaaAllah.

Kita sambung nanti ya.
Assalamualaikum.
~fauziahzainudin~

No comments:

Post a Comment