Tuesday 14 March 2017

Kelas Online DIY Fotofon

Teks: Fauziah Zainudin
Foto: Koleksi Peribadi


Foto, menyimpan seribu satu kenangan.  Manis atau pahit, segalanya diabadikan.  Tapi yang manis tentunya lebih jadi pilihan.

Sangat biasa, kita akan mengupah jurukamera untuk sesuatu majlis atau keraian.  Almaklum, kamera jurukamera memang direka khas untuk menjalankan tugas-tugas memotret gambar terbaik.  Pastinya harga kamera seperti itu sangat mahal.  Jadi, terpaksalah mengupah jurukamera.

Lambakan model-model terbaru telefon pintar pelbagai jenama terkenal kini membolehkan kita memotret gambar peribadi dengan lebih cantik mengikut kemahuan sendiri.  Malah wujudnya applikasi-applikasi untuk 'mengedit' gambar menjadikan tugas lebih mudah.

Sebenarnya nak cerita tentang Kelas Online DIY Fotofon.

Kelas Online DIY Fotofon ini dikendali dan diajar oleh cikgu garang yang manis.  Aduh, garang sekali sampai saya rasa nak ikut serta.  Cikgu garang diberi nama Hanie Spalie.  Beliau seorang ibu, guru dan juga murid kerana masih tetap belajar.

Sangat teruja belajar DIY fotofon ini.  Kami dalam group akan selesaikan setiap tugasan foto yang Cikgu Hanie suruh.  Ada masanya, kami disuruh memberi pandangan sendiri terhadap foto-foto yang dimuat naik oleh Cikgu Hanie.  Seronok dan dapat banyak idea dari tugasan-tugasan tersebut.

Dari kelas online ini juga, barulah saya perasan, oh tidak susah mengedit gambar jika kita mahu belajar dan ada ilmu.  Rasa seronok bila gambar yang saya snap sendiri, saya edit dan lihat hasilnya yang membuat saya senyum sendiri.  Foto boleh menjadi terapi pada diri.

Dengan ilmu yang saya pelajari, bolehlah saya snap dan edit produk jualan saya sendiri.  Tidaklah sama sahaja setiap produk dengan orang lain.  Berniaga online ni kena beri sesuatu yang baru untuk tatapan pelanggan dan bakal pelanggan.

Cikgu Hanie akan komen setiap gambar yang kami edit.  Haa, jangan nangis kalau kena marah ok. Cikgu Hanie akan rotan dengan rotan panjang.  Walaupun garang, beliau sangat baik hati dan comel.

Sila lah lihat gambar-gambar yang saya telah edit.  Saya masih amatur, sedang belajar dan belajar tentang fotofon ini.  Disebabkan ia seronok, saya tak kisah buat tugasan banyak.  HEHEHEHE...

Terima kasih Cikgu Hanie.  Kepada yang berminat nak belajar, boleh buat lawatan ke facebook beliau 'Hanie Spalie'.  Untuk makluman, Cikgu Hanie juga buat 'Personal Coaching".  Yuran yang sangat berpatutan.








No comments:

Post a Comment