Sunday 12 February 2017

Laman Diraja

Teks: Fauziah Zainudin
Foto: Koleksi Peribadi

Minggu lepas, dari kampung nak balik ke rumah, ibu, Harith dan Fateh culik uwan dan adik Merah.  Kami bawa wan dan Merah ke Pontian, saja ajak bertukar angin dan rumah.  Wan duduk sendiri bila atuk pergi menghadap Illahi, adik bongsu berkahwin dan tinggal agak jauh dari kampung.  Jadi, kami yang kadang kala balik ni, sesekali bawak wan ke rumah kami.  Bukan senang, ayam dan itik siapa nak bagi makan? Aduhai, mak memang pentingkan ayam dan itiknya.

Tak lama, 4 malam sahaja mak di rumah kami.  Jadi, saya bawa mak jalan-jalan, ke pasar mencari ikan.  Hehe, tempat lain ada tak? Saja, ke pasar pun terapi.  Melihat ikan-ikan terbaring tunggu tuannya untuk di kendurikan.  Eh, jangan lari topik, ok.

Sebenarnya, anak-anak yang lebih teruja, dapat keluar jalan-jalan.  Jom pegi sinilah, pegi sanalah.  Wan tak heran pun nak jalan, sebab lutut wan dah tak larat.

Kami ke Laman Diraja.  Di setiap daerah di Johor ada Laman Diraja.  Di sini, diletakkan replika mahkota kebesaran Sultan Johor.  Cantik berkerlipan.  Ada air pancut menghiasi Laman Diraja.  Waktu malam lebih meriah dengan anak-anak yang bermain air.

Laman Diraja terletak di tepian laut.  Jadi, sambil lihat laut dapat nyah ion-ion negatif dalam badan.  Sambil pusing-pusing kami bergambar.

Ok, penat dah bergambar, kita balik.  Alah..mengeluh saja abang Harith ni.  Lain kali kita jalan lagi.  Dah..


~fauziahzainudin~

No comments:

Post a Comment