Tuesday 14 February 2017

Main Beras

Teks: Fauziah Zainudin
Foto: Koleksi Peribadi

Seminggu ini, masa agak padat.  Ayah berkursus seminggu di Selangor, jadi ibu kena lebih super power.  Ibu kena tambah job baru, jadi supir.  Allah, rasa malas nak memandu pagi-pagi hari.  Apa pun, tetap kena buat.  Ini amanah.

Hari ini, ibu masak senang-senang, campak-campak saja, almaklum big boss tiada, jadi makan apa yang ada.  Alhamdulillah, kenyang.  Lepas makan, ibu layan pahlawan kecil yang sedang lasak ke sana ke mari.  Ibu ajak dia main beras.  Habis lah beras.  Tak banyak, dalam 2 pot kecil saja.

Sebelum ini, beras tu tak berwarna, sebab rajin, ibu warnakan merah.  Sebelum ini juga, Fateh macam tak mahu sentuh beras tu, mungkin sebab ada rasa tajam semasa menyentuhnya.

Hari ini, Fateh genggam dan buka tapak tangannya.  Apa agaknya yang dia fikir?  Eh, melekat pula di tapak tangan.  Hehe, seronok agaknya, dia tepuk pula beras dalam tapis tu, apalagi melompat la keluar beras-beras.  Bertambah lah seronok, dia pegang tapis lalu menterbalikkan beras-beras dalam tapis.  Aduhai, seronok sangat, tak sempat ibu nak halang.





Dari aktiviti tadi, kita dapat merangsang deria sentuh anak.  Deria sentuh melibatkan permukaan kulit yang merupakan organ paling banyak dan luas meliputi badan.  Berikan anak menyentuh pelbagai tekstur, permukaan dan keadaan seperti, lembut, keras, tajam, tumpul, sejuk, panas dan lain-lain.  Di dalam kes Fateh, ibu tak dapat terangkan banyak sebab dia belum faham, tapi sekurang-kurangnya kita sebut, 1 perkataan, "kasar".

Gunakan bahan-bahan yang ada di dalam rumah, lebih murah dan selamat.  InshaaAllah.  Pastikan anak tidak makan bahan-bahan tersebut, ok.


~fauziahzainudin~







No comments:

Post a Comment