Tuesday 7 February 2017

Ada Apa Dengan Novau

Teks: Fauziah Zainudin
Foto: Peribadi dan Google
Bawah Lengan Berbau???


Alhamdulillah, selamat mengepos dan menghantar sendiri pesanan pelanggan hari ini.  Pelanggan-pelanggan sangat sporting dan baik hati.  Walaupun saya agak lewat keluar.

Hari ini, banyak pesanan untuk Novau.  Novau adalah deodorant penghilang bau badan.  Ramai yang tidak mengenali Novau, akan beranggapan Novau deodorant yang sama seperti deodorant lain di pasaran.  Maaf, Deodorant Novau tidak sama ye dengan yang ada di pasaran.

Sebelum bertemu Novau, saya menggunakan deodorant yang biasa.  Berbau wangi dan mengeringkan bawah lengan.  Lengan memang kering, tidak berpeluh.  Bau wangi jer.  Tapi sampai satu tahap, bawah lengan jadi gelap pula, lengan baju pula akan mengeras.  Lebih parah lagi, jika baju putih akan menjadi kekuningan kesan daripada deodorant tersebut.  Kemudian terbaca pula artikel tentang keburukan bahan di dalam deodorant tersebut iaitu Aluminium, bahan utama dalam deodorant.

Aluminium ini berfungsi mencegah peluh dari keluar ke liang roma.  Adalah normal, jika kita bergerak, bersukan, beraktiviti, peluh akan mengalir keluar.  Pengeluaran peluh termasuk dalam proses perkumuhan, yakni akan membuang segala toksid dalam badan.  Sebab itu, orang dulu-dulu selalu kata, berpeluh itu baik, tandanya kita sihat.  Aluminium yang tersimpan dalam deodorant boleh mengakibatkan iritasi kepada pemiliknya.  Dikatakan, boleh menyebabkan kanser payu dara.  Sejak itu, saya mencari yang natural, tanpa bahan kimia berbahaya.

Bertemu Novau setahun yang lalu, ketika menjadi agen Sutra.  Bila memakai Novau, seperti tidak memakai apa-apa deodorant.  Sifat Novau yang tidak berbau menjadikan pemakai natural sepanjang hari.  Kandungan utama Novau adalah air dan garam mineral.  Natural, selamat dan berkesan.  Novau tidak akan menyekat peluh dari keluar.  Pemakai akan berpeluh seperti biasa, tetapi peluh tersebut tidak berbau busuk, malah baju juga tidak tengik.  Alhamdulillah, dipertemukan dengan Novau.

Selain itu, antara ciri-ciri Novau:-

✅ Tidak melekat dan 'staining' pada celah baju
✅ Memang TIDAK BERBAU, boleh dibawa solat dan ihram
✅ JIMAT, spray sekali sahaja setiap celah lengan
✅ Boleh digunakan di kaki..bagi masalah KAKI BERBAU
✅ Sesuai untuk orang sakit, tidak mampu mandi, spray sahaja dan ratakan.
✅ Spray pada luka kecil untuk elakkan jangkitan
✅ Tidak alergik, kecuali memang alergik pada garam😊

Jadi, fikirkan selamatkah deodorant yang kita pakai sekarang.  Jika ada yang selamat dan suci, kenapa kita masih ter agak-agak memilih yang berbahaya hanya kerana ia wangi??  Saya pilih Novau untuk keselamatan seisi keluarga.  InshaaAllah.


~fauziahzainudin~

No comments:

Post a Comment