Thursday 9 February 2017

Permainan Buat Anak Duduk Diam Dalam Kereta

Teks:  Fauziah Zainudin

Sekejap-sekejap adik terjerit, tak sampai 5 minit, kakak pula marah-marah.  Kenapa agaknya? Aduh, perjalanan balik ke kampung belum sampai 2 jam, macam-macam bunyi ada.  Ayah yang memandu jadi pening kepala dengar jeritan dan tangisan.  Baby yang dipangkuan ibu tak lena tidur dibuatnya.  Selalu ke jadi macam ni?

Ibu-ibu jangan runsing, mari kita sama-sama fikirkan apa yang boleh kita lakukan di dalam kereta untuk buat anak-anak diam.  Almaklum bila dah ramai tu, macam-macam boleh jadi.  Apa kata kita cuba tips ini.  Mudah, murah dan InshaaAllah menarik.

1.  Teka Warna Kereta
Sangat mudah, lagilah kalau anak-anak dalam lingkungan 5-6 tahun.  Sambil memandu, sambil main teka warna.  "Cuba teka warna kereta di belakang kita".  Haa, mesti anak-anak seronok menjawab.  Lebih lagi kalau di lebuh raya.

2.  Sebut Plat Kenderaan
Ini juga untuk anak-anak yang masih tadika.  Dalam masa yang sama belajar mengenal huruf dan nombor.  "Adik, sebut nombor kereta/motor kat depan tu, kalau betul ibu belanja kismis".  Ada sedikit ganjaran buat anak lebih teruja, betul? Boleh juga nak belanja aiskrim tapi janganlah selalu.

3.  Traffic Light
Belajar warna lagi.  "Abang, cuba teka kenapa ayah berhenti?".  Masa ini, dengar apa jawapan anak.  Lepas tu tanya lagi, "apa warna lampu traffic light tu?" Teruskan bersoal jawab dengan anak sambil terangkan jika anak tidak faham.

4.  Sebut Perkataan
Ok, ini seronok jika perbendaharaan kata anak-anak telah bertambah.  Mulakan dengan yang mudah. Contoh "Sebutkan buah yang bermula dengan huruf B".  Biarkan anak berikan seberapa jawapan pun yang dia mampu.  Secara tak langsung mereka mengenal nama-nama buah dan abjad.

Jika anak-anak telah menguasai sukukata, boleh tambah menjadi "Sebut buah yang bermula dengan sukukata Du".  Pastikan ibu bapa tahu juga ye.

Ok, kita berhenti dulu, fikirkan lagi.  Nanti kita sambung update ye😊

~fauziahzainudin~

No comments:

Post a Comment