Wednesday 1 March 2017

Jambatan Kertas

Teks: Fauziah Zainudin
Foto:

2 tahun lepas, saya mengikuti kursus anjuran sebuah organisasi, sewaktu itu saya masih mengajar di sebuah tadika swasta.  Ala-ala gempak kursus tu.  Seronok, mengujakan, dapat ramai kawan dalam bidang yang sama serta mencabar potensi diri.  Wah!.

Dalam salah satu slot, penceramah membuat 1 aktiviti yang mana setiap kumpulan akan di berikan 10 keping kad bertulis abjad setiap kumpulan.  Kad bercampur-campur dengan abjad kumpulan lain.  Setiap kumpulan perlu kumpulkan 10 keping kad kumpulan sendiri.  Contoh kumpulan A, perlu kumpulkan kad A1-A10, begitulah sehingga kumpulan seterusnya.

Cara bermain, ada jambatan kertas antara setiap kumpulan.  Setiap kumpulan perlu lepaskan 1 kad setiap pusingan.  Ok, sampai satu tahap, setiap kumpulan dah lepaskan kad-kad kumpulan lain, namun permainan masih tidak berakhir.  Menunggu dan menunggu siapa habis awal.  Kad akhir yang ada tidak dilepaskan selagi kad kumpulan tidak diperolehi.  Jenuh menunggu, sampai naik bosan.

Lalu, penceramah mula berbicara 'Jangan simpan hak orang lain' lepaskan.  Kumpulan yang sedar, akan terus melepaskan kad kumpulan lain, biarlah kumpulan itu habis dulu, yang penting itu bukan kad kita.  Aktiviti tamat dengan jangkamasa yang lama.  Penceramah mengatakan kami semua mementingkan diri sendiri.  Kerana ingin kumpulan sendiri menang, kami tak bagi kad kumpulan lain.  Jadi aktiviti itu jem seketika dan memakan masa.

Nampakkah moral disebalik aktiviti?.  Kadang kala kita memang sanggup menidakkan hak orang lain, asalkan hak sendiri diperolehi.  Tiada semangat bantu-membantu.  Semua orang mahu menang, sampai menyusahkan orang lain.  Jangan mementingkan diri sendiri.

Baik, kita sambung lagi nnnti..

~fauziahzainudin~

No comments:

Post a Comment